Op Crimezone kreeg ik enkele mooie opmerkingen over mijn boek Kunstroof. Kees De Bree, hoofdcommentator van Crimezone, had wel wat opbouwende opmerkingen. Maar zijn besluit is hoopgevend.
De andere commentaren zijn van lezers die het boek hebben gelezen in het kader van een leesclub.

Het magische huis in Kensington

Peter Straub is een Amerikaan van ver in de zeventig met een kleine waslijst boeken. Na wat dichtbundels verscheen zijn eerste horrorroman in 1973: Marriages. Julia werd in 1975 uitgegeven. Maar het is pas met Ghost Story (1979) dat Straub zijn naam maakte. In zoverre zelfs dat Stephen King hem in het oog kreeg en hem de hemel in prees. Geen toeval dus dat beide heren sporadisch samenwerken. (The Talisman, Black House). Een derde boek wordt in het vooruitzicht gesteld. Peter Straub mag dan geen grote naam zijn, het wereldje kent hem wel. Wellicht daarom dat een van zijn eerste werken, Julia, opnieuw wordt uitgebracht.

De revolte van de verlamde Elke Derode

Ludo Enckels werd geboren in 1956 op dezelfde tafel waar ’s ochtends nog de boterhammen en de confituur stonden. Hoewel hij dat ook maar van horen zeggen heeft voel je voor zo iemand direct sympathie. Enckels staat duidelijk met twee voeten op de grond.

Doorbraak van Toni Coppers

De naam Toni Coppers krijgt stilaan een eigen weerklank in thrillerland. De man is een creatief projectleider bij de VRT, maar ook literair lijkt hij niet voor één gat te vangen. Hij waagde zich al aan reisgidsen, satire en thrillers. In dat laatste segment zit hij aan boek nummer vier. Twee van zijn vorige thrillers werden genomineerd voor de Hercule Poirotprijs en de Diamanten Kogel. Toni Coppers wordt gaandeweg een gevestigde waarde. Het zal wellicht niet lang meer duren tot Vlaanderen en Nederland hem erkennen als grootmeester in wording.

Het kabbelende debacle van de Tubal-bank

“Er is meer dan één begin en meer dan één einde, en er zijn ook vele manieren om hetzelfde verhaal te vertellen.”

Dit is de sleutelzin, kerngedachte, uit Andermans geld (Other People’s Money), de nieuwste roman van Justin Cartrwight, een Zuid-Afrikaanse auteur met een boek of vijftien op zijn conto. Dat Cartwright, toch geen literaire kleuter, pas met  Andermans geld  op de Nederlandstalige boekenmarkt verschijnt, is een verrassing. Dat mag gerust met terugwerkende kracht goedgemaakt.

De wraak van Lilith

Michael Byrnes is een schrijver die zich duidelijk amuseert. Als geslaagde zakenman beschouwt hij schrijven als een hobby, waar hij weliswaar veel tijd in steekt. De Genesis Erfenis is zijn derde boek, na Het Volmaakte Relikwie (2007 en) Heilig Bloed (2009). Hij werkt dus 700 dagen aan een boek, voornamelijk door het vele onderzoek dat hij zich oplegt. Titel en stijl doen meteen denken aan de Grote Roerganger Dan Brown, hoewel mij bij de cover toch eerder de naam van James Rolllins te binnen schoot. Oef, denk ik dan, daar gaan we weer: onvindbare schatten, mysterieuze wezens en goddelijke interventies. Een strijd tussen Goed en Kwaad met Normen en Waarden die liefst allemaal met een hoofdletter worden geschreven.

Wervelend mooi

Alweer begint een speurdersverhaal met een gevonden lijk.  Doch dit lijk is ongeschonden, gewassen, héél naakt en in de mooie borst van het slachtoffer steken vier ganzenveren. Een seriemoordenaar in spé heeft blijkbaar een rare manier gevonden om met de politie te communiceren. Want, raad eens, in het volgende slachtoffer, haast een kopie van de eerste, steken ácht ganzenveren. Nog ruimte voor vier, plus de tweede borst, daarvoor krabt commissaris Kurt Ruettli van de Zürichse recherche zich in het haar.

De eerste recensie is binnen en het wordt meteen blazen van genoegdoening. Vrij Nederland geeft elk jaar rond mei haar befaamde en beruchte thrillergids uit. Vrij Nederland staat bekend als een strenge beoordelaar, waarbij niet wordt geaarzeld om een schrijver de mantel uit te vegen.

Bloedstollende wraak

Ik ben God is het bloedstollende verhaal van korporaal Wendell Johnson die als oorlogsveteraan zwaar verminkt terugkeert uit Vietnam. Hij werd door de Vietcong gevangen genomen en als lokaas gebruikt voor het napalmbombardement van zijn eigen regiment. Johnson overleefde het, mits gruwelijke brandwonden over heel zijn lichaam. In hem groeit de vaste overtuiging dat zijn land moet boeten voor het onrecht dat hem werd aangedaan.

Biblion is de dienst voor beoordeling vanboeken voor alle bibliotheken in Vlaanderen en Nederland. Bij elk boek dat in de bibliotheken in de rekken wordt gezet, schrijven zij een eerlijke commentaar.

Laura Dagen volgt een werkstage bij P-Magazine in het kader van haar opleiding journalistiek in Utrecht. Ze vertrekt naar het stadje Damme om daar undercover als serveerster in restaurant De Spieghel te gaan werken. De eigenaar, de Nederlandse zakenman Verduyn en tevens directeur van de firma Verlud Data nv, wordt verdacht van witwaspraktijken. Hij spot haar al gauw en biedt haar een baan aan als pr-medewerker van zijn bedrijf. Intussen wordt Arturo Dias door verschillende personages benaderd om zijn dochter op te sporen en vertrekt richting Damme. De rake typeringen van de hoofd- en bijfiguren, de humor en het Vlaamse taalgebruik zorgen voor een extra dimensie in deze suspense. Tot aan het einde blijft het voor de lezer onduidelijk hoe de zaak Verduyn eindigt. Het verhaal zit heel goed in elkaar en door de tijdswisselingen blijft het de aandacht van de lezer vasthouden. Voor lezers die naast spanning ook houden van een fraaie schrijfstijl. Auteur is misdaad recensent voor Crimezone, James Bond-kenner en journalist. Tweede suspense verhaal rondom Arturo Dias, na ‘Kunstroof’* (2012).

Pagina 1 van 27