korte inhoud

Kunstroof

Kantelmomenten gebeuren onveranderlijk in een fractie van een seconde. Wie er bij is, herinnert zich alleen maar verwarring en verstarring. Alsof een zeis alle motorische capaciteiten weg maait.
Lang voor de onafwendbare impact van iets werkelijkheid wordt, vecht elke getuige tegen dit fysieke onvermogen om te bewegen, te roepen, om de beklemmende verdwazing af te werpen. De enige daad te plegen die mensenlevens redt.
Het is normaal afzijdig te blijven als je zelf niet in gevaar verkeert. Alert reageren zit niet in ons DNA. Slechts wie geleerd heeft van die fouten, komt in aanmerking als held.
Arturo Dias is zo’n held.

Dias torst een rugzak vol fouten uit het verleden, wanneer hij toevallig in Falmignoul arriveert. Een gat in de Ardennen waar zo dadelijk een internationale kunstbiënnale van start gaat. Tegen beter weten in aanvaardt Dias een baan als veiligheidsagent.
Zijn tegenstrever wordt kunstboef Tony Leduc, die het gemunt heeft op een reeks Amerikaanse impressionisten, waaronder de befaamde Mark Rothko.
Arturo Dias maakt kennis met de bewoners. Baron De Mesmaecker en diens kleindochter Claire voeren het hoge woord, maar ook de gluiperige Théo, drankorgel Danloy en politiefunctionaris Renard spelen hun rol.

Op het cruciale moment, het kantelmoment, rijdt Dias de vrachtwagen met gestolen schilderijen in de vernieling. Het wrak, gekneld in de poort, fungeert als de spreekwoordelijke kurk op de fles. De boeven nemen een tiental gijzelaars en verschansen zich in het kasteel. Buiten verzamelt zich een overmacht aan politie, pers en ramptoeristen. Niemand is van plan ook maar iets te missen van deze liveshow.
In een explosieve sfeer doet Dias waar hij goed in is. Hij neemt zijn verantwoordelijkheid als onderhandelaar.